Automatické převodovky a jak fungují
Automatická převodovka
Automobilní automatická převodovka je převodovka, která při jízdě samočinně mění převodové stupně (převodový poměr). Zařízení má v automobilu tři hlavní funkce:
- Znásobit a přenést točivý momentod spalovacího motoru ke kolům.
- Zajistit rozjezd vozidla bez ovládání spojky, pouhým zmáčknutím plynu.
- Vhodně zvolit a zařadit potřebný převodový stupeň.
Většina automatických převodovek dále umožňuje zajistit vozidlo proti pohybu parkovací západkou. Ta je aktivována zařazením polohy P na volící páce v kabině řidiče.
Druhy automatických převodovek
Existují čtyři hlavní druhy automatických převodovek:
- Hydrodynamická převodovka s hydrodynamickým měničem. Tento druh převodovek je považován za standardní, klasickou automatickou převodovku, ostatní druhy se mu snaží svým chováním přiblížit.
- Dvojspojková převodovka. Volkswagen Group ji prodává pod obchodním názvem DSG.
- Automatizovaná převodovka je z hlediska funkce normální manuální převodovka ve které automatika zajišťuje ovládání spojky a přeřazování. Její základní nevýhodou je, že neumožňuje řazení za plného tahu motoru.
- Variátor. Tento druh převodovek je zcela samostatnou kapitolou. Zatímco všechny předešlé druhy mají, stejně jako manuální převodovka, několik převodových stupňů, které převodovka samočinně řadí, variátor umožňuje plynulou změnu převodového poměru. Využití nachází zejména ve skůtrech.
Ovládání automatické převodovky
Řidič při rozjíždění nepotřebuje ovládat spojku (automobily s automatickou převodovkou nejsou vybaveny pedálem spojky). Většina automatických převodovek se ovládá volící pákou (viz obr.). Její polohy jsou obvykle:
- D – Drive – jízda vpřed
- R – Reverse – jízda vzad (zpátečka)
- N – Neutrál – při normální jízdě není nutno používat, používá se k vyřazení převodovky z činnosti například při stání v koloně se zapnutým motorem, umožňuje zatažení ruční brzdy a uvolnění pedálu brzdy.
- P – Park – parkovací poloha, zařazení parkovací západky.
- manuální řazení – u různých převodovek je řešeno různě, umožňuje sekvenční řazení převodových stupňů pro jízdu vpřed podle volby řidiče.
Na páce je tlačítko, které je potřeba zmáčknout při některých změnách polohy páky. Zabraňuje se tak neúmyslným změnám, které mohou být pro převodovku fatální. Například zařazení zpátečky ve vysoké rychlosti.
Jízda s automatickou převodovkou
- Některé vozy je možno nastartovat, jen pokud je poloha volící páky nastavená na P.
- U některých vozů nelze po nastartování volící páku přesunout z polohy P, pokud není současně zmáčknut pedál brzdy.
- U automatických převodovek po zařazení jiné polohy než P nebo N dochází k plazivému pohybu vozu – na rovině se vůz sám pomalu rozjede a pohybuje se vpřed přibližně rychlostí chůze, bez toho, že by řidič přidal plyn. Proto je nutné, pokud chceme skutečně stát (např. v zácpě nebo na křižovatce), neustále držet stlačený pedál brzdy.
Kickdown mód
Při potřebě prudkého zrychlení vozidla, například při předjíždění, přichází u automatické převodovky ke slovu tzv. "Kickdown efekt". Ten je vyvolán stlačením pedálu plynu zcela na podlahu, kdy je podřazen nižší převodový stupeň (například ze čtvrtého stupně na třetí). Vozidlo pak prudce zrychluje. Moderní elektronicky řízené automatické převodovky umožňují podřazení i o několik rychlostních stupňů najednou.
Nejčastější příčiny poruch
Špatná údržba automobilu může způsobit nesprávný chod převodovky a její poruchu. Mezi nejčastější příčiny patří:
- nedodržování intervalu výměny oleje
- nekvalitní chlazení oleje, způsobuje ztrátu jeho vlastností, na kterých je správný chod převodovek založen
Automatická dvojspojková převodovka DSG
Automatická hydrodynamická převodovka ZF
Zdroj: https://www.google.com/?&hl=cs, https://cs.wikipedia.org/wiki/Wikipedie
Kontakt
Stránecká Zhoř 28
594 42 Měřín
Provozní doba
- Pondělí: 07:00 - 15:00
- Úterý: 07:00 - 15:00
- Středa: 07:00 - 15:00
- Čtvrtek: 07:00 - 15:00
- Pátek: 07:00 - 15:00